1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
الگوی سوره عبس در راهبردها و راهکارهای سیاستگذاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها
-
- در رابطه با برخورداری از فضائل و پرهیز از رذائل اخلاقی در نظام تعلیم و تربیّت، یکی از روشهای تزکیه نفس، تدبر در رابطه با خلقت انسان قرار دهند.
- در محتوای کتابهای آموزشی درسی و غیر درسی باید چگونگی بهره مندی از آراستن خود به فضائل اخلاقی و پیراستن خود از رذائل اخلاقی و تزکیه نفس متناسب سن آموزش داده شود. یکی از روشهای تزکیه نفس و برخورداری از فضائل اخلاقی تأمل و تدبّر در خلقت انسان به منظور پرهیز از رذیلت تکبّر و برتر بینی خود از خلقتهای خداوند می باشد، در عین اینکه کرامت نفس خویش را به منزهی از بدیها و به تعالی فضائل رفتاری گرامی می دارد.
- سیاستگزاران و تهیّه کنندگان و نویسندگان و معلمین و مدرسین محتوای کتابهای درسی و غیر درسی نظامهای تعلیم و تربیّت و مبلغین دینی و نویسندگان و تهیه کنندگان محصواتت فرهنگی و هنری و تفریحی و بازی انسانها باید متناسب با سن تلاش نمایند شناخت لازم را نسبت به اعتقادات و اصول و احکام و فضائل و رذائل اخلاقی و معارف و بصیرتهای دینی ایجاد نمایند و با پرداختن و پرورش و آراستن انسانها به فضائل اخلاقی و پیراستن از رذائل اخلاقی، نقش آفرینی لازم را در تحقق و عینیت بخشیدن نیکوی ارزشهای دین را ایفا نمایند.
- خداوند سفیران کتاب قرآن را از ابرار و صالحان و نیکوکاران قرار داده است، پس انسانها در هر نقش آفرینی که برای عینیت و تحقق و انتقال پیامهای قرآنی نقش آفرینی می نمایند باید تلاش نمایند تا خود از ابرار و صالحان و نیکوکاران باشند.
- خداوند با وجود در صدر بودن و خالق جهان آفرینش، با حفظ کرامت مخلوقات بواسطه روشنگری و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و امربه معروف و نهی از منکر و برنامه هائی چون تدبر و تنزیه رفتار به تعالی کمالات و رِشد مخلوقات، اهتمامی شایسته داشته است، البته اگر نظامهای تعلیم و تربیّت و فرهنگ سازی و افراد مؤثر در تعلیم و تربیّت کودکان و انسانها به قدر لازم به راهبردها و راهکارهای رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند توجّه لازم را داشته باشند.
- در تعلیم و تربیّت باید ضمن تدریس مباحث و دروسی که به خلقت و مخلوقات خداوند مربوط می شود، باید در کنارش از آیات و روایات اعتقادی و اخلاقی مربوط استفاده شود، زیرا خداوند در کنار درس توحید، از تفکّر در علومی که به مخلوقات و خلقت مربوط می شود به تعالی یاد نموده است.
- خداوند در امر تعلیم و تربیّت قرآنی از روش کاربردی راهکارهای تجربی و مهارتی و مثال و اخلاق زندگی و کار و اندیشه و تأمّل و نظر و تدبر به تعالی و ملموس در هدایت آموزش و پرورش و رُشد و تبلیغ دین پرداخته است.
- پژوهش و تحقیق و بهره مندی در رابطه با علوم و اعتقادات و احکام و اخلاقیّات و انتظارات قرآن برای حاکمیّت و جامعه و خانوادهها و انسانها ضرورتی اجتناب ناپذیر و ضرورتی راهگشا و تعالی بخش اداره امور و نظامهای تعلیم و تربیّت و قانونگذاری و قضائی و فرهنگ سازی در بخش دولتی و خصوصی جامعۀ انسانی می باشد.
گل افشان گل محمدی