رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
غيبت در نابود كردن نيكیهای بندگان سريعتر است از آتش در [مواد] خشک.
مَا النّارُ فِي الیُبْسِ بِأسْرَعَ مِنَ الغَیْبَةِ فِي حَسَناتِ العَبْدِ.
No fire is faster in consuming dry wood than Ghayba is in consuming a devout Muslim`s virtues.
بحارالأنوار، جلد 72، صفحه 229
https://janat1.ir/hadith/?SN=2982
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند :
اي کساني که ايمان آوردهايد! از بسياري از گمانها بپرهيزيد، چرا که بعضي از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار ديگران) تجسس نکنيد؛ و هيچ يک از شما ديگري را غيبت نکند، آيا کسي از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر کراهت داريد؛ تقواي الهي پيشه کنيد که خداوند توبهپذير و مهربان است!
يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
O you who believe! Avoid much suspicions, indeed some suspicions are sins. And spy not, neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it (so hate backbiting) . And fear Allâh. Verily, Allâh is the One Who accepts repentance, Most Merciful.
قرآن / حجرات / 12
https://janat1.ir/hadith/?SN=2553
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
روز قيامت، شخصي را در پيشگاه خداوند مي آورند و نامه اعمالش را به او مي دهند، اما حسنات و كارهاي نيك خود را در آن نمي بيند، عرض مي كند: خدايا! اين كارنامه من نيست، زيرا طاعات و عبادات خود را در آن نمي بينم! خداوند به او مي گويد: پروردگارت نه خطا مي كند و نه فراموش، عمل تو به سبب غيبت كردن مردم برباد رفت، سپس شخص ديگري را مي آورند و نامه اعمالش را به او مي دهند، در آن طاعات و عبادات بسياري را مشاهده مي كند، عرض مي كند: خدايا! اين نامه اعمال من نيست، زيرا من اين همه عبادت را انجام نداده ام! خدا به او مي فرمايد: فلاني غيبت تو را كرد و به همين خاطر حسناتش را به تو دادم.
يُؤتي بأحدٍ يومَ القيامةِ يُوقَفُ بين يدي اللهِ و يُدفَع اليه كتابُه فلايَري حسناتِه ... .
مستدرك الوسائل، جلد 9، صفحه 121
https://janat1.ir/hadith/?SN=1300
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
كفاره غيبت، آن است كه براي شخص غيبت شده، طلب آمرزش نمايي.
كفّارةُ الاغتيابِ أنْ تَستَغفَر لمن اغتَبَته.
بحار الانوار، جلد 75، صفحه 253
https://janat1.ir/hadith/?SN=1317
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
خداي عز و جل به موسي بن عمران وحي نمود كه شخص غيبت كننده اگر توبه كند، آخرين كسي است كه داخل بهشت مي شود و اگر توبه نكند اولين كسي است كه وارد جهنم مي گردد.
أوحي الله عزّ و جلّ إلي موسي بن عمران أنّ المغتابَ إذا تاب فهو آخِر مَن يَدخُلُ الجنةَ و إن لم يَتُبْ فهو أوّل من يَدخُلُ النّارَ.
بحار الانوار، جلد 1، صفحه 222
https://janat1.ir/hadith/?SN=1302
امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
اگر خواستار سلامت و تندرستي هستي، آفريدگار خود را ياد كن نه آفريده (مردم) را، تا به جاي غيبت كردن، پند و عبرت گيري و به جاي گناه، از پاداش بهره مند شود.
فانْ أردْتَ السلامةَ فَاذكُرِ الخالقَ لا مخلوقَ فيَصيرَ لك مكانَ الغيبةِ عِبرةً و مكانَ الاثمِ ثواباً.
بحار الانوار، جلد 75، صفحه 257
https://janat1.ir/hadith/?SN=1309
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
شنونده غيبت، مانند غيبت كننده است.
اَلسّامعُ لِلغيبةِ كالمُغتابِ.
غرر الحكم، صفحه 36
https://janat1.ir/hadith/?SN=1310
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
غيبت كننده و شنونده آن، هر دو در گناه غيبت شريكند.
المغتابُ و المستمعُ شريكانِ في الإثمِ.
محجة البيضاء، جلد 2، صفحه 133
https://janat1.ir/hadith/?SN=1311
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
ترك كردن غيبت، در نزد خداي عزّ و جلّ از ده هزار ركعت نماز مستحبي محبوب تر است
تركُ الغيبةِ أحبُّ ألَي الله عزّ و جلّ مِن عَشرةِ آلافِ ركعةٍ تطوُّعاً.
بحار الانوار، جلد 75، صفحه 261
https://janat1.ir/hadith/?SN=1315
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
غيبت آن است كه درباره برادرت چيزي بگويي كه ناراحت مي شود... بدان كه اگر آنچه در او هست بگويي، غيبتش را كرده اي و اگر آنچه در او نيست بگويي، به او تهمت زده اي.
ذِكرُك أخاكَ بما يَكرهُ ... إعلَمْ أنّك اذا ذَكرتَه بما هوَ فيهِ فقدِ اغتَبتَهُ و اذا ذكرتَه بما لَيس فيهِ فقد بَهَتَّهُ.
وسائل الشيعة، جلد 8، صفحه 599
https://janat1.ir/hadith/?SN=1283
امام سجاد عليه السلام می فرمایند :
حقِ گوش آن است كه آن را از شنيدن غيبت و شنيدن چيزي كه شنيدنش حلال نيست، دور نگه داري.
حقُّ السَّمعِ تنزيهُهُ عن سَماعِ الغيبةِ و سَماعِ ما لا يُحِلُّ سَماعُه.
بحار الانوار، جلد 74، صفحه 4
https://janat1.ir/hadith/?SN=1312
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
هركس در مجلسي غيبتي راجع به برادر مسلمان خود بشنود و آن را از او دفع كند، خداوند هزار باب شرّ و بدي را در دنيا و آخرت از او دور سازد و اگر غيبت را از او دفع نكند و خوشحال هم بشود، گناهش همچون گناه غيبت كننده است.
مَن رَدَّ عن أخيه غيبةً سَمِعَها في مجلسٍ ردَّ اللهُ عنه ألفَ بابٍ مِن الشَّرِ في الدُنيا و الآخرةِ فإن لم يَرُدُّ عنه و أعجَبَه كان عليه كوِزرِ مَنِ اغتابَ.
وسائل الشيعة، جلد 8، صفحه 607
https://janat1.ir/hadith/?SN=1314
امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
اگر غيبت كني و خبر آن به شخص غيبت شده برسد، چاره اي نداري جز اين كه از وي حلاليت بطلبي و اگر به او نرسد و نداند، بايد براي وي از خداوند طلب آمرزش نمايي.
فإن اغتَبتَ فَبَلَغَ المُغتابَ فلَمْ يبقَ إلّا أنْ تَستَحلَّ منه و إنْ لَم يَبلُغهُ و لم يَلحَقهُ عِلمُ ذلك فاستَغفرِ اللهَ لَه.
مرآة العقول، جلد 10، صفحه 432
https://janat1.ir/hadith/?SN=1318
حضرت سيدالشهدا عليه السلام می فرمایند :
سه چيز وسيله نجات مؤمن است: (يکي از آنها) بازداشتن زبان از غيبت مردم است.
ثلاثٌ مُنجِياتٌ للمؤمن: كَفُّ لسانِهِ عَنِ النّاسِ و اغتيابِهِم.
بحار الانوار، جلد 5، صفحه 140
https://janat1.ir/hadith/?SN=1319