رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه به نقش کلیدی طلاب نخبه در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و خواستار تلاش برای ایجاد زمینههای مناسب برای نقشآفرینی مؤثر طلاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام سید علی عماد در سومین گردهمایی استعدادهای برتر که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به ویژگیهای هویت طلبگی و روحانیت، اظهار کرد: هویت طلبگی با چند ویژگی خاص از سایر هویتهای صنفی متمایز میشود مانند علم بنیان بودن که بدون آن هویت طلبگی شکل نمیگیرد.
وی ادامه داد: مورد دوم، صرف شدن هویت طلبگی در راستای سعادتمندی که انسان را برای زیستن در خاک و افلاک مهیا میکند، سوم مبنا قرار دادن نگاه تربیتی در هدایت انسانها که همان هویت پیامبر گرامی اسلام در اوج اخلاق و تواضع است.
حجتالاسلام عماد افزود: مورد چهارم از ویژگیهای ممتاز هویت طلبگی، وفاداری به حق و حقوق مردم است و مورد آخر، دفاع از نظام حق و مردم و مبارزه با نظام باطل از دیگر ویژگیهای هویت طلبگی و روحانیت است که باید در اوج از آن برخوردار باشیم.
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه ابراز کرد: هویت جدیدی که به این چهار ویژگی اضافه میشود و آن را تحت تأثیر قرار میدهد، هویت استعدادهای برتر و جوامع نخبگاتی است، حال این سوال مطرح میشود که وجه تمایز آن نسبت به سایر جوامع حوزوی چیست؟
وی عنوان کرد: یکی از ویژگیهای بارز جامعه نخبگانی آن است که نه تنها گره خود را باز و راه خود را هموار میکند و منتظر کمک از جانب کسی نیست، بلکه دستگیر دیگران است.
حجتالاسلام عماد ادامه داد: کسی که گرهگشای مشکلات و مسائل خود نیست و در مقابل آن دستش بسته است، نخبه واقعی نیست زیرا جامعه نخبگانی باید راهگشای مشکلات قرار گیرد.
وی مطرح کرد: راهبرد کلانی که در امور نخبگان مورد پسند و تأیید قرار میگیرد؛ رسیدن به آن نقطه مطلوبی است که هر طلبه استعداد برتر با دارا بودن یک سند چشمانداز و نقشه راه با اهتمام هر چه بیشتر، بتواند مسیر خود را هموار کند.
مدیر مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه گفت: دستگاههای ذی ربط با زمینهسازی مناسب، عرصه را برای نقشآفرینی طلاب استعداد برتر در میان شئونات طلبگی و روحانیت هموار سازد تا طلاب نخبه و استعداد برتر بهترین نقش را برگزیده و در آن به نقشآفرینی کنند.
وی ادامه داد: بهترین و کلیدیترین نقشی که طلاب بتوانند در آن به نقشآفرینی بپردازند، آن است که با کمترین میزان فعالیت و صحنهگردانی، بیشترین میزان اثر گذاری را حاصل کنند و در این مسیر باید با چالشهای موجود، موانع و فشارهای مختلف مقابله کرد تا به بالاترین و اثربخشترین میزان نقشآفرینی نائل آمد.
حجتالاسلام عماد در پایان گفت: در این مسیر باید تمام اهتمام بر آن باشد که خروجی این نقشآفرینی عالمانه و هدفمند باشد تا طلاب در بهترین نقش، قرار گیرند.