آثار و فواید حجاب اسلامى بر گسترش امنیّت اجتماعى، بسیار است که برخى از آنها عبارتند از:
1. ایجاد آرامش روانى بین افراد جامعه.
2. جلوگیرى از تهییج و تحریک جنسى و خنثى نمودن لذایذ نفسانى.
3. کاهش چشمگیر مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامى.
4. حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه اسلامى.
5. حضور معنوىگرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعى.
6. کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان.
7. حفظ ارزشهاى انسانى، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه.
8. مصونیّت زنان در همه زمانها و مکانها.
9. سلامت و زیبایى موقعیّت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه اسلامى.
10. هدایت، کنترل و بهرهمندى صحیح از امیال و غرایز انسانى.
11. مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب.
12. از بینبردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار(1).
اکنون به توضیح برخى از فواید مذکور مىپردازیم تا اثبات گردد حجاب از لوازم جدایىناپذیر و ابزارهاى اولیه و پایهاى جهت برقرارى مداوم امنیّت اجتماعى است.
ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه
نفس آدمى دریایى از خواستنىها و تمایلات است. زمانى که به چیزى رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانى مىشود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا براى جلوگیرى از چنین موقعیت مهلک و درد طاقتفرسایى، حجاب؛ داروى درمانکننده و موجد امنیّت و صفاى روحى است. همانطور که یک بانوى تازه مسلمان آمریکایى مىگوید: «سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد(2)».
حفظ و استیفاى نیروى کار
اسلام با التفات ویژه به مسأله حجاب و پوشش زنان در محیط کار مىخواهد که محیط اجتماع از لذتهاى ناهنجار جنسى، پاک شده و راه را جهت حفظ نیروى قدرتمند روحى و جسمى با حضورى معنوى در محل کار، بگشاید. در مقابل، بىحجابى و بدحجابى باعث سوق دادن لذتهاى جنسى از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروى کار افراد جامعه و برهم زدن امنیّت اجتماعى آنان مىگردد(3).
مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب
مبارزه با تهاجم فرهنگى، پدیده جدیدى نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگى، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسى علیهالسلام به جنگ فرهنگى متوسل شده گفت: »مىترسم آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!»(4). یکى از جنبههاى مهم تهاجم فرهنگى غربىها مبارزه با حجاب و از بینبردن امنیّت اجتماعى بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد. به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس عزادارى امام حسین علیهالسلام را نیز ممنوع کردند(5).
آنها همچنین به عنوان آزادى و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلى این آزادى حقیقى معرفى کردند و امنیّت اجتماعى افراد جامعه را به خطر انداختند.
حفظ حجاب و امنیّت اجتماعى و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندى را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب ارائه مىدهند:
1. باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامى و تشویق جوانان به ازدواجِ موفقِ اسلامى مىگردند.
2. جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونى به جاى سوقدادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیتهاى هنرى، ورزشى، فرهنگى و مذهبى رهنمون مىشوند.
3. حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیّت اجتماعى فراگیر مىشود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى، مسؤولان را از واردات کالاى تجملاتى، لوازم بهداشتى و آرایشى مبتذل نهى مىنماید(6).
آثار سوء بىحجابى و زوال امنیّت اجتماعى
بىحجابى یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه، از آثار زیانبار اخلاقى، سیاسى، آخرتى و اجتماعى مختلفى برخوردار است که یکى از مهمترین آنها زوال امنیّت اجتماعى است. بىحجابى با اثرات مهلک خود که در ذیل آمده و شرح داده مىشود، باعث از بین رفتن بنیه اعتقادى و امنیّت اجتماعى بشریّت مىگردد.
1. سقوط شخصیّت
حجاب، قانون فطرت است و سرپیچى از قوانین فطرى، زن را از هویت او خارج مىسازد و خروج از هویت انسانى همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشى شخصیتى همان. با افول شخصیّت زن، بىبندوبارى در جامعه رایج و نظام خانوادگى مختل مىگردد و در نتیجه امنیّت اجتماعى از افراد جامعه، سلب مىشود(7). سقوط شخصیت زن به دلایل زیر باعث اضمحلال امنیّت اجتماعى مىشود:
الف. زن با از دستدادن شخصیت خویش، ارزشهایش منهدم شده و هوسرانى را در جامعه رواج مىدهد، در نتیجه سلامت اخلاقى و به دنبال آن امنیت اجتماعى نیز کاهش مىیابد.
ب. زنان، با غفلت از اصول اخلاقى اسلام، مسایل جنسى را به محیط جامعه کشانده و زمینه گسترش گناه و از همپاشیدگى نظم اجتماع را به وجود مىآورند.
ج. زنان، با بىحجابى به معصیت کبیره خودنمایى گرفتار آمده و بىحیایى را در جامعه ترویج مىدهند، در نتیجه امنیّت اجتماعى، نابسامان گشته، از بین مىرود.
2. تزلزل خانوادهها
یکى از آثار زیانبار بىحجابى بانوان، تزلزل خانوادههاست، زیرا آنان با گسترش و رواج مسایل جنسى از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمى فاحش و غیرقابل جبران اجتماعى مىگردند و روابط زناشویى در خانوادهها را متزلزل مىکنند، در نتیجه امنیّت خانوادگى با خطرات جدى از قبیل از همپاشیدگى بنیان خانواده و عقدهمند شدن مردان، روبرو مىشود و این مشکلات زیانبار به محیط جامعه کشیده شده، امنیّت اجتماعى را در نظام اسلامى با آشفتگى جدى مواجه مىسازد.
از دیگر آثار سوء بىحجابى و تأثیر آن در زوال امنیّت اجتماعى مىتوان به فقدان تعادل فکرى، روانى و اجتماعى افراد جامعه، ایجاد احساس بىمسؤولیتى در نسل جوان جامعه، از بینبردن انگیزههاى ازدواج مشروع در جوانان و تقویت احساس بىارزشى و پوچى انسانها اشاره نمود، که به دلیل گستردگى بحث، از توضیح آنها خوددارى مىشود (ر.ک: مسأله حجاب، شهید مرتضى مطهرى، ص 80 - 95. حجاب و جامعه، زهرا حسینى موسوى، ص 9 - 70 و حجابشناسى، چالشها و کاوشهاى جدید، حسین مهدىزاده، بخش شبهههاى وارده در حجاب و پاسخهاى نغز آن از سوى دانشمندان اسلامى).
نتیجه
از مباحث بیان شده در این مقاله، به خوبى رابطه حجاب و امنیّت اجتماعى، آشکار مىگردد و نمایان مىشود که اسلام، جهت حفظ امنیت اجتماعى، طرفدار حجاب بیشتر و حداکثر بانوان، به ویژه زنان و دختران جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم است. از دیرباز، بعضى از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهاى بلند، مقنعه و چادر مشکى، ضامن امنیت بوده و داراى اصل و ریشه قرآنى مىباشند. از این مقاله به خوبى این نکته فهمیده مىشود و به دست مىآید که مسأله حجاب، یکى از مهمترین چارچوبهاى احکام الهى جهت تضمین سعادت فردى و اجتماعى بشریّت است و اینکه عدهاى با استفاده از شبهات و روشهاى القایى تبلیغ منفى، به جاى ارائهدادن طرح مشخص و جالبى براى ترویج الگوهاى مطلوب از حجاب اصیل و برتر، به جنگ روحى و روانى بر علیه زنان متدیّن و عفیف جامعه و اضمحلال امنیت اجتماعى اقدام مىنمایند، به سختى در اشتباه و گمراهى آشکارند و باید بدانند که از اقدامات نابهنجار خویش سودى جز تخریب شخصیت درونى خود نخواهندبرد.
با توجه به واقعیّتهاى موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهاى فرهنگساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوى ارزشهاى اسلامى که یکى از بارزترین آنها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعى فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد را به مهمترین وجهى رهنمون گردند.
________________________________________
1. براى آگاهى بیشتر درباره آثار و فواید پوشش و حجاب و امنیّت اجتماعى، ر.ک: مجموعه مقالات پوشش و عفاف، دومین نمایشگاه تشخیص منزلت زن در نظام اسلامى.
2. ر.ک: آیین بهزیستى، ج 3، ص 219.
3. مسأله حجاب: استاد شهید مرتضى مطهرى، ص 94 - 84.
4. «..انّى أَخافُ أنْ یُبَدِّلَ دِینَکُم أو أن یُظْهِر فى الارض الفساد»، سوره مؤمن، آیه 26.
5. ر.ک: انقلاب یا بعثت جدید، حجةالاسلام هاشمى رفسنجانى، ص 17.
6. ر.ک: پژوهشى نو پیرامون انقلاب اسلامى، حمید دهقان، ص 182 - 180.
7. تحلیلى نو و عملى از حجاب در عصر حاضر، محمدرضا اکبرى، ص 190 - 193.
1. ایجاد آرامش روانى بین افراد جامعه.
2. جلوگیرى از تهییج و تحریک جنسى و خنثى نمودن لذایذ نفسانى.
3. کاهش چشمگیر مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامى.
4. حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه اسلامى.
5. حضور معنوىگرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعى.
6. کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان.
7. حفظ ارزشهاى انسانى، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه.
8. مصونیّت زنان در همه زمانها و مکانها.
9. سلامت و زیبایى موقعیّت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه اسلامى.
10. هدایت، کنترل و بهرهمندى صحیح از امیال و غرایز انسانى.
11. مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب.
12. از بینبردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار(1).
اکنون به توضیح برخى از فواید مذکور مىپردازیم تا اثبات گردد حجاب از لوازم جدایىناپذیر و ابزارهاى اولیه و پایهاى جهت برقرارى مداوم امنیّت اجتماعى است.
ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه
نفس آدمى دریایى از خواستنىها و تمایلات است. زمانى که به چیزى رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانى مىشود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است. لذا براى جلوگیرى از چنین موقعیت مهلک و درد طاقتفرسایى، حجاب؛ داروى درمانکننده و موجد امنیّت و صفاى روحى است. همانطور که یک بانوى تازه مسلمان آمریکایى مىگوید: «سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد(2)».
حفظ و استیفاى نیروى کار
اسلام با التفات ویژه به مسأله حجاب و پوشش زنان در محیط کار مىخواهد که محیط اجتماع از لذتهاى ناهنجار جنسى، پاک شده و راه را جهت حفظ نیروى قدرتمند روحى و جسمى با حضورى معنوى در محل کار، بگشاید. در مقابل، بىحجابى و بدحجابى باعث سوق دادن لذتهاى جنسى از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروى کار افراد جامعه و برهم زدن امنیّت اجتماعى آنان مىگردد(3).
مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب
مبارزه با تهاجم فرهنگى، پدیده جدیدى نیست. در طول تاریخ بشر، جنگ فرهنگى، همیشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسى علیهالسلام به جنگ فرهنگى متوسل شده گفت: »مىترسم آیین شما را دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد برپا نماید!»(4). یکى از جنبههاى مهم تهاجم فرهنگى غربىها مبارزه با حجاب و از بینبردن امنیّت اجتماعى بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان رضاخان شروع شد. به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس عزادارى امام حسین علیهالسلام را نیز ممنوع کردند(5).
آنها همچنین به عنوان آزادى و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلى این آزادى حقیقى معرفى کردند و امنیّت اجتماعى افراد جامعه را به خطر انداختند.
حفظ حجاب و امنیّت اجتماعى و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندى را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب ارائه مىدهند:
1. باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامى و تشویق جوانان به ازدواجِ موفقِ اسلامى مىگردند.
2. جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونى به جاى سوقدادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیتهاى هنرى، ورزشى، فرهنگى و مذهبى رهنمون مىشوند.
3. حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیّت اجتماعى فراگیر مىشود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى، مسؤولان را از واردات کالاى تجملاتى، لوازم بهداشتى و آرایشى مبتذل نهى مىنماید(6).
آثار سوء بىحجابى و زوال امنیّت اجتماعى
بىحجابى یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه، از آثار زیانبار اخلاقى، سیاسى، آخرتى و اجتماعى مختلفى برخوردار است که یکى از مهمترین آنها زوال امنیّت اجتماعى است. بىحجابى با اثرات مهلک خود که در ذیل آمده و شرح داده مىشود، باعث از بین رفتن بنیه اعتقادى و امنیّت اجتماعى بشریّت مىگردد.
1. سقوط شخصیّت
حجاب، قانون فطرت است و سرپیچى از قوانین فطرى، زن را از هویت او خارج مىسازد و خروج از هویت انسانى همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشى شخصیتى همان. با افول شخصیّت زن، بىبندوبارى در جامعه رایج و نظام خانوادگى مختل مىگردد و در نتیجه امنیّت اجتماعى از افراد جامعه، سلب مىشود(7). سقوط شخصیت زن به دلایل زیر باعث اضمحلال امنیّت اجتماعى مىشود:
الف. زن با از دستدادن شخصیت خویش، ارزشهایش منهدم شده و هوسرانى را در جامعه رواج مىدهد، در نتیجه سلامت اخلاقى و به دنبال آن امنیت اجتماعى نیز کاهش مىیابد.
ب. زنان، با غفلت از اصول اخلاقى اسلام، مسایل جنسى را به محیط جامعه کشانده و زمینه گسترش گناه و از همپاشیدگى نظم اجتماع را به وجود مىآورند.
ج. زنان، با بىحجابى به معصیت کبیره خودنمایى گرفتار آمده و بىحیایى را در جامعه ترویج مىدهند، در نتیجه امنیّت اجتماعى، نابسامان گشته، از بین مىرود.
2. تزلزل خانوادهها
یکى از آثار زیانبار بىحجابى بانوان، تزلزل خانوادههاست، زیرا آنان با گسترش و رواج مسایل جنسى از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمى فاحش و غیرقابل جبران اجتماعى مىگردند و روابط زناشویى در خانوادهها را متزلزل مىکنند، در نتیجه امنیّت خانوادگى با خطرات جدى از قبیل از همپاشیدگى بنیان خانواده و عقدهمند شدن مردان، روبرو مىشود و این مشکلات زیانبار به محیط جامعه کشیده شده، امنیّت اجتماعى را در نظام اسلامى با آشفتگى جدى مواجه مىسازد.
از دیگر آثار سوء بىحجابى و تأثیر آن در زوال امنیّت اجتماعى مىتوان به فقدان تعادل فکرى، روانى و اجتماعى افراد جامعه، ایجاد احساس بىمسؤولیتى در نسل جوان جامعه، از بینبردن انگیزههاى ازدواج مشروع در جوانان و تقویت احساس بىارزشى و پوچى انسانها اشاره نمود، که به دلیل گستردگى بحث، از توضیح آنها خوددارى مىشود (ر.ک: مسأله حجاب، شهید مرتضى مطهرى، ص 80 - 95. حجاب و جامعه، زهرا حسینى موسوى، ص 9 - 70 و حجابشناسى، چالشها و کاوشهاى جدید، حسین مهدىزاده، بخش شبهههاى وارده در حجاب و پاسخهاى نغز آن از سوى دانشمندان اسلامى).
نتیجه
از مباحث بیان شده در این مقاله، به خوبى رابطه حجاب و امنیّت اجتماعى، آشکار مىگردد و نمایان مىشود که اسلام، جهت حفظ امنیت اجتماعى، طرفدار حجاب بیشتر و حداکثر بانوان، به ویژه زنان و دختران جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم است. از دیرباز، بعضى از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهاى بلند، مقنعه و چادر مشکى، ضامن امنیت بوده و داراى اصل و ریشه قرآنى مىباشند. از این مقاله به خوبى این نکته فهمیده مىشود و به دست مىآید که مسأله حجاب، یکى از مهمترین چارچوبهاى احکام الهى جهت تضمین سعادت فردى و اجتماعى بشریّت است و اینکه عدهاى با استفاده از شبهات و روشهاى القایى تبلیغ منفى، به جاى ارائهدادن طرح مشخص و جالبى براى ترویج الگوهاى مطلوب از حجاب اصیل و برتر، به جنگ روحى و روانى بر علیه زنان متدیّن و عفیف جامعه و اضمحلال امنیت اجتماعى اقدام مىنمایند، به سختى در اشتباه و گمراهى آشکارند و باید بدانند که از اقدامات نابهنجار خویش سودى جز تخریب شخصیت درونى خود نخواهندبرد.
با توجه به واقعیّتهاى موجود از حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهاى فرهنگساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوى ارزشهاى اسلامى که یکى از بارزترین آنها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعى فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد را به مهمترین وجهى رهنمون گردند.
________________________________________
1. براى آگاهى بیشتر درباره آثار و فواید پوشش و حجاب و امنیّت اجتماعى، ر.ک: مجموعه مقالات پوشش و عفاف، دومین نمایشگاه تشخیص منزلت زن در نظام اسلامى.
2. ر.ک: آیین بهزیستى، ج 3، ص 219.
3. مسأله حجاب: استاد شهید مرتضى مطهرى، ص 94 - 84.
4. «..انّى أَخافُ أنْ یُبَدِّلَ دِینَکُم أو أن یُظْهِر فى الارض الفساد»، سوره مؤمن، آیه 26.
5. ر.ک: انقلاب یا بعثت جدید، حجةالاسلام هاشمى رفسنجانى، ص 17.
6. ر.ک: پژوهشى نو پیرامون انقلاب اسلامى، حمید دهقان، ص 182 - 180.
7. تحلیلى نو و عملى از حجاب در عصر حاضر، محمدرضا اکبرى، ص 190 - 193.
https://ensani.ir/fa/article/45367/%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-2-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%89-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%91%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%89