پرهیز از خندیدن بی جا و راه رفتن و سخن گفتن بی ادبانه، سخن گوهرباری از حضرت محمد سلام الله علیه
رفتارها و کارها همه باید نشانگر تعالی و کمالات و شعور و معرفت انسان باشد زیرا رفتارها و کارها و سخنان و نیّات آدمی نشانگر میزان تعالی شخصیّت انسان می باشد. در مورد نحوه رفتارها آمده است:
پيامبر صلى الله عليه و آله :
ايّاكَ اَنْ تَضْحَكَ مِنْ غَيْرِ عَجَبٍ ، اَوْ تَمْشىَ و تَتَـكَلَّمَ فى غَيْرِ اَدَبٍ؛
از خنديدنِ بى تعجّب [و بىجا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
أعلام الدين في صفات المؤمنين ص 273
برداشت و راهبردها و راهکارهای رهنمود پرهیز از خندیدن بی جا و راه رفتن و سخن گفتن بی ادبانه، سخن گوهرباری از حضرت محمد سلام الله علیه
- معیار و میزان رفتارها و کارها و گفتارهای انسانها باید از تعالی و درستی و سلامتی برخوردار باشد.
- خندیدن و گفتار و راه رفتن از جمله رفتارهائی هستند که باید به جا و مؤدبانه ( بر اساس ادب پروردگار ) باشد.
- باید پرورش اندیشه و رفتار انسان بر اساس رفتارهای خداپسندانه ای باشد که نشان تعالی انسان باشد. ( رفتارهای متعالی را می توانیم بر اساس کتاب آسمانی قرآن و سخنان چهارده معصوم سلام الله علیه دریافت نمائیم .)
- محتوای کتابهای درسی و غیر درسی و فیلمها و بازیها و دیگر بسترهای تعلیم و تربیّت و محتوای فرهنگ سازی فرهنگ سازان ائم از هنری و ادبی و علمی و تبلیغاتی باید بر اساس تعالی رفتارها و دیدگاههای چهارده معصوم سلام الله علیه متناسب باسن رشدی افراد جامعه آموزش داده شود.
- پژوهشکدههای معارف دینی باید سهم بسزائی در یاری نمودن عوامل تاثیرگذار در تعلیم و تربیّت افراد جامعه ( باید متناسب باسن ) محتوای تعلیم و تربیتی را برای ارتقاء دائمی و مستنر افراد جامعه در سنین مختلف تبیین و تنظیم نمایند و در امر پشتیبانی محتوائی معارفی نقش آفرینی تعیین کننده ای داشته باشند.
- عوامل مؤثر تاثیر گذار در تعلیم و تربیِت از جمله وزارت خانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی و وزارت ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی و مساجد و نماز جمعه و همه معاونتهای فرهنگی و پرورشی و رسانه های مختلف سینما و صدا و سیما و مطبوعات ضمن برخورداری از پیوستهای فرهنگی و پرورشی و تعلیم و تربیّتی اسلامی برای سنین مختلف باید در انتقال پیامهای متعالی اسلامی در تعلیم و تربیّت اسلامی باید تلاش به اندازه و مناسب داشته باشد و مرتب باید در تطابق محتوای پیامهای تعلیم و تربیتی خود با ارزشهای اعتقادی و اخلاقی اسلامی مطالعه و تحقیق داشته باشد تا ارزشهای متعالی اعتقادی و اخلاقی و دانشی را بطور متناسب در دورههای آموزشی و تعلیم و تربیّتی به موقع در انتقال پیامهای لازم در محتوای کتابهای درسی و غیر درسی و دیگر امور و بسترهای تعلیم و تربیّت نقش آفرینی لازم صورت پذیرد و در صورت لزوم به تکرار برای یادآوریهای لازم متناسب باسن و توانمندیهای رشد سنی و رشد افراد اقدامات لازم برای تعالی افراد و جامعه تلاش تاثیرگذاری متناسب صورت پذیرد.
گل افشان گل محمدی