مسئولیت اولیاء وعوامل تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی در یاری نمودن فرزندان برای نیکی نمودن به پدر و مادر
تعلیم و تربیت رفتارهای نیکو در کودکان و فرزندان سبب و علّت و عواملی می خواهد و بدون علت و سبب و عامل مؤثر در تعلیم و تربیت رشد و کمالی ملکه و صفات نیکو در کودکان و فرزندان شکل نمی گیرد و پرورش نمی یابد. در سخن عالمانه ای از پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله چنین آمده است:
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
يا عَلىُّ رَحِمَ اللّه والِدَينَ حَمَلا وَلَدَهُما عَلى بِرِّهِما
اى على خداوند رحمت كند پدر و مادرى را كه فرزند خويش را بر نيكى كردن به خودشان يارى كنند.
من لایحضر الفقیه ج4 ، ص372
برداشت و راهبرد و راهکار رهنمود مسئولیت اولیاء در یاری نمودن فرزندان برای نیکی نمودن به پدر و مادر
- در تعلیم و تربیت اسلامی رفتار عوامل آگاه و دانای پدر و مادر و عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت سبب آموزش و پرورش رفتار نیکو و صحیح در کودک و فرزندان می شود.
- پدران و مادران باید فرزندان خود را در انجام رفتاری نیکو نسبت به خود یاری دهند، به همین دلیل باید دانش و توانائیهای لازم برای انتقال مفاهیم تربیّتی متناسب با سنین مختلف داشته باشند و ابزار و بستر تعلیمی و تربیّتی لازم هم مادران و پدران را در این کار مهم یار دهند.
- بخودی خود کودک و فرزند نمی داند چه رفتاری شایسته است که انجام دهد و کمک به درک و دانش کودک می تواند او را در انجام رفتار صحیح موفق نماید.
- آموزش و تعلیم و تربیت صحیح تاثیر بسزائی در ملکه شدن صفات خوب و رفتارهای خوب در کودکان و فرزندان می شود.
- پدران و مادران و عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت فرزندان باید آگاهیهای لازمی در مورد تعلیم و تربیت فرزندان خود داشته باشند و نباید فرزندان را به خود به نظام آموزشی و تعلیم و تربیت فقط واگذار نمایند و انتظار داشته باشند که تعلیم و تربیت صحیحی در فرزندان شکل گیرد.
- چون دیگر تعلیم و تربیّت به تنهائی در خانه و خانواده شکل نمی گیرد باید مهدهای کودک و وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها و مطبوعات فرهنگ سازان جامعه با بهرهمندی از ادبیّات و هنر مفید و مؤثر و متعالی متناسب با سن افراد، همگی در کنار پدران و مادران در تعالی پرداختن به تربیّت صحیحی که مورد رضایت خداوند و اسلام هست با آگاهی لازم بپردازند، تا بتوان انتظار داشت جامعه رشد شایسته و خداپسندانه ای دارد.
- طبیعی است که نویسندگان محتوای درسی و یا کتابهای اطلاعات عمومی جامعه و هنرمندان و برنامه سازان و یا فرهنگ سازان و مبلغین و معلمین و مربیان و مدیران و اساتید باید خود آگاهیها و دانائیها ی چگونگی انتقال مفاهیم تربیّت اسلامی را متناسب سنین مختلف داشته باشند.
گل افشان گل محمدی