احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات
تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 23 بهمن 1403 - 09:13
آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «وضو و غسل جبیره» پاسخ گفتند.
خلاصه خبر
پاسخ: وضو و غسل صحیح است ولی اگر قبل از عملی که مشروط به طهارت است متوجه شود، بنا بر احتیاط واجب وضو یا غسل را اعاده کند.
آنچه كه انسان ميخورد و مينوشد در روح و روان و نيز جسم او تأثيرگذار است، از اين رو خداوند متعال برخي از آنها را حرام و برخي ديگر را حلال كرده است. آنچه كه در اين نوشتار مورد تأكيد است، آشنايي با خوردنيهاي حرامي است كه در دو سوره بقره و مائده به آن اشاره شده است.
در اين دو سوره حدود دوازده خوردني و آشاميدني مورد نهي قرار گرفته است. نكته قابل اهميت در اين خوردنيهاي حرام اين است كه برخي از آنها به دليل منافات داشتن با روح توحيد و يگانهپرستي مورد نهي قرار گرفتهاند كه خود نشان از تأكيد دين اسلام بر مسئله توحيد در تمام محورهاي زندگي فردي و اجتماعي انسان دارد.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 28 دی 1403 - 08:41
برای داشتن نظام ارزشی صحیح باید از عقل بهره برد و بین خواستههای گوناگون اولویتبندی کرد، اما حقیقت این است که دستهبندی و اولویتبندی تمام خواستههای انسان کار بسیار مشکلی است.
خلاصه خبر
جوانان سرمایههای عظیم یک جامعه و آینده سازان نظام و افتخار آفرین مردماند جامعه شناسان معتقدند جامعهای سالم است که جوانانی سالم داشته باشد.
مثلاً وقتی انسان گرسنه میشود غریزه او میگوید: باید غذا بخوری!
حضرتش شبها همیان سنگینی از نان و خرما را به دوش میکشد و به درِ خانه فقرا میبرد و تا سحر در حین راه رفتن دائماً نافله میخواند.
خدا به انسان عقل داده است تا درباره این مسائل فکر کند.
نیازهای ابزاری انسان
میگویند: نیازهای بدن انسان نیازهای اساسی است.
بنابراین غذا یک نیاز اساسی انسان است؛ چون اگر انسان غذا نخورد از بین میرود.
مثلاً انسان دوست دارد آنچه نمیداند را یاد بگیرد.
انسان فطرتا طالب کمال است و از نقص بیزار است.
خداوند این عوامل را در درون ما قرار داده است تا ما به سمتی حرکت کنیم که برای آن آفریده شدیم.
کسانی که نیاز اساسی انسان را همین نیازهای مادی و فیزیولوژیک میدانند، میگویند: تا این نیازهای انسان تأمین نشود نباید به دنبال چیز دیگر بود.
خداوند بر ما منت گذاشته و برای ما دین را فرستاده است تا این مشکل ما برطرف شود.
اینجاست که انسان میفهمد دین چه نعمت بزرگی است و چقدر نعمت وجود پیامبر و امام از نعمتهای مادی بیشتر اهمیت دارد.
گاهی این سوال مطرح میشود که چه عیبی داشت که خداوند ما را آزاد میگذاشت تا هر طور دلمان بخواهد زندگی کنیم بعد هم ما را به بهشت میبرد؟
میگویند: گرچه میگویند این کارها حرام است اما بعید است که خداوند انسان را به خاطر یک گناه، هزار سال به جهنم ببرد؛ انشاءالله همه بندهها را میبخشد و همه به بهشت میروند!
تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 03 دی 1403 - 16:12
آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «اطاعت از مادر» پاسخ گفتند.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پاسخ امام خامنهای به استفتاء درباره «اطاعت از مادر» منتشر شد.
پاسخ: گرچه در موارد مذکور، اذن مادر لازم نیست؛ ولی سعی کنید همراه با رضایت ایشان باشد و البته باید از هر عملی که موجب ناراحتی و اذیت قابل توجّه ایشان می شود، اجتناب کنید.
مشروب الکلى که از جو گرفته مى شود را «آبجو» مى گویند و آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى گیرند را «ماء الشّعیر» مى گویند. حال در صدد آن هستیم که بدانیم خوردن کدام حلال است و خوردن کدام حرام، در زیر پاسخ جالب مراجع به این سوال را جویا میشویم.
مطابق نظر آیت الله خامنهای
س: نظر به اینکه اغلب ماءالشعیرهاى وارداتى در کارخانجاتى تولید مى شوند که در همان خط تولید انواع نوشیدنىهاى الکلى و مسکر نیز تولید مى شود آیا مصرف اینگونه ماءالشعیرها از لحاظ شرعى ایراد دارد؟
ج) در صورتى که یقین به ملاقات ماءالشعیر با موضع نجس داشته باشید، استعمال آن جایز نیست.
س: حکم ماءالشعیر بدون الکل که در خارج تهیه مى شود و در اغلب با مقدار بسیار ناچیزى از الکل مثل ۰۱۰ ٪ الکل تهیه شده و مسکر نبودن آن محرز مى باشد چیست؟ اگر مقدار الکل از این هم کمتر باشد، چه؟ لازم به ذکر است که الکل موجود در این نوع آبجو به آن از بیرون تزریق نشده بلکه طى فرایند تخمیر خودبخود تولید مى شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچیزى که گفته شد در آن باقى مى ماند.
ج) ماءالشعیر مذکور پاک و حلال است
سؤال 301: آيا مشروبات الکلى نجس است؟
جواب: مشروبات مستکننده بنا بر احتياط نجس است.
سؤال 302: آب انگورى که با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مستکننده نيست، چه حکمى دارد؟
جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.
سؤال 303: گفته مىشود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مىماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟
جواب: اگر حبههاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، بهطورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبههاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 06 آذر 1403 - 18:12
آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد» پاسخ گفتند.
خلاصه خبر
پاسخ: به طور کلی در تسهیلات بانکی - غیر از وام قرض الحسنه - پول در ملکیت بانک است و مشتری از طرف بانک وکیل است آن را در محل معین شده در قرارداد مصرف کند؛ بنابراین صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 04 آذر 1403 - 14:12
آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «بخشیدن مهریه در ازای حضانت دائم فرزند» پاسخ گفتند.
خلاصه خبر
سؤال: خانمی هنگام طلاق ذمه زوج را از مهریه ابراء نموده است، مشروط به اینکه زوج بچهها را از وی جدا نکند؛ ولی مدتی بعد از طلاق زوج به شرط پایبند نمیماند و بچهها را از او جدا میکند، آیا مهریه به ذمه زوج عودت میکند؟
تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 25 آبان 1403 - 14:49
آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «کسب درآمد از خدمات کاشتِ ناخن» پاسخ گفتند.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام خامنهای به استفتاء درباره «کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن» پاسخ گفتند.
پرسش: آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن، جایز است؟
مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 23 آبان 1403 - 07:41
کتاب «آموزش مصور احکام(احکام عبادات)؛ مجموعه مسائل و استفتائات از حضرت آیتاللهالعظمی خامنه توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ بیستودوم رسید.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آموزش مصور احکام(احکام عبادات)؛ مجموعه مسائل و استفتائات از مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) پیرامون احکام عبادات» به تازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ بیستودوم رسیده است.