علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 16:26
آیین رونمایی از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت فردا پنجشنبه اول آذر ماه از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ در سالن همایش مجمع جهانی اهل بیت برگزار می شود.
خلاصه خبر
این رونمایی که همراه با بهره برداری از بخش کودک و نوجوان شبکه معارف اهل بیت خواهد بود فردا پنجشنبه اول آذر ماه از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ در سالن همایش مجمع جهانی اهل بیت برگزار میشود.
علاقه مندان برای شرکت میتوانند به نشانی بلوار جمهوری اسلامی قم، نبش کوچه ۶ مراجعه کنند.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 28 آبان 1403 - 09:06
از دیرباز بیشتر علما، بزرگان و علاقهمندان به مسائل اخلاقی و معارف تربیتی، در دستهبندی مسائل اخلاقی از روش فیلسوفان یونانی اقتباس کردهاند و آنها به سه دسته کلی تقسیم کرده اند.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر گروه دین و اندیشه: یافتن حقیقت راه انسان در دنیای مادی امروز که مشغولیات و لذائذ از هر سو به دنبال کشاندن انسان به سمت خود هستند و مکاتب و علوم غربی نیز به تعریف انسان از آئینه آن میپردازند کاری سخت و دشوار است.
انسان چند وجهی
روشن است که این افراط در قوای حیوانی میشود و خلاف حکمت الهی است.
خداوند عقل را نیز به انسان داده است و اگر همیشه به فکر شکم و مافوق و مادون آن باشد، دیگر نمیتواند به مسائل عقلی و حقایق دیگر بپردازد.
البته روشن است که از جهت شرافت بحث ارتباط با خدا اولی است و مقدم بر مسائل دیگر است.
قید اصلی در این تعریف بدان معناست که هر کدام از این مسائل میتواند محورهای فرعی نیز داشته باشد و به مناسبتهای بالعرضی با خلق خدا و با خود انسان ارتباط پیدا کند.
غفلت ریشه همه مفاسد
خداوند در آیه ۱۷۹ سوره اعراف میفرماید: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ ما بسیاری از جنیان و انسیان را برای جهنم پدید آوردیم.
البته چهارپایان به جهنم نمیروند، ولی انسان است که اگر چهارپاوار شد به جهنم میرود.
چهارپایان از آنجا که عقل ندارند، تکلیف نیز ندارند.
آگاهی؛ لازمه انسانیت انسان
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 28 آبان 1403 - 11:18
کتاب «آفاق دانایی در سپهر تمدن اسلامی» که شامل مصاحبه حامد زارع با رسول جعفریان است منتشر شد.
خلاصه خبر
کتاب تلاش دارد تا از طریق سوال و جواب و مصاحبه، آئینهای در برابر کوششهای رسول جعفریان در عرصههای متنوع تاریخ تشیع، تاریخ اندیشه دینی، تاریخ تطور علم در تمدن اسلامی و همچنین تولید علم قرار دهد.
زارع در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: جعفریان، به عنوان یک مورخ در دهه شصت و هفتاد خورشیدی بنا بر سابقهای که در آن بالیده بود و بر اساس سنت فکری رایج در دهههای پیش از آن، از وضعیت کنونی تمدنی ما در برابر هر نوع انتقادی دفاع میکرد، اما در دهه هشتاد و نود و با تمرکزی که بر روی بحث علم و مفهوم آن پیدا کرد، افکارش دچار دگردیسی شد و به عنوان یک محقق تاریخ اندیشه، آسیبشناسی مفهوم علم در تمدن اسلامی و همچنین وضعیت علم در دوران معاصر را در دستور کار خود قرار داد.
رسول جعفریان امروزه با این دریافت از وضع تحقیقات علمی کشور که در آن آثار مستقل درباره سرگذشت علم در تمدن اسلامی به ندرت یافت میشود، اهتمام خود را مصروف بررسی انتقادی مفهوم علم در تمدن اسلامی و همچنین وضعیت علم در ایران معاصر کرده است.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 28 آبان 1403 - 11:18
عمل احسن بالاتر از عمل صالح است و آنهم برای کسانی است که لا تهنوا هستند و در هنگام تهدیدها «زادهم ایماناً» شدند.
خلاصه خبر
از اطاعت خدا تا جهاد عمل به فرمایشات پیامبر، عبادات و عمل به فرامین دینی همه از جمله مصادیق عمل صالح هستند که محدود به چند مورد نمیشوند، هر کار شایستهای که سبب پیشرفت جامعه انسانی در تمام زمینهها شود، از مصادیق عمل صالح دانسته شده است.
عمل صالح از ارکان اساسی توبه و نشانه حقیقی آن و سبب آمرزش گناهان شمرده میشود.
حجت الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه تمایزی بین عمل صالح و احسن قائل شده است و در بخشی از سخنرانی خود در ایام فاطمیه اشاره میکند که استجابت فرمان خدا و رسول، و زخمی در دفاع حاضر شدن (غزوه حمراء الاسد) عمل صالح است اما احسن اش فقط برای کسانی است که «لاتهنوا» بودند و هنگام تهدیدها هم «زادهم ایماناً» شدند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 27 آبان 1403 - 17:50
آیت الله شهید سید نورالله حسینی شوشتری معروف به قاضی نورالله شوشتری یا شهید ثالث به فرمان جهانگیرشاه به مرگ محکوم شد و به قتل رسید و در آگرای هند مدفون است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله شهید سید نورالله حسینی شوشتری معروف به قاضی نورالله شوشتری یا شهید ثالث، فقیه، اصولی، متکلم، محدث و شاعر شیعی در عهد صفویه بود.
آیت الله شوشتری تالیفات بسیاری از جمله احقاق الحق و ازهاق الباطل، مجالس المؤمنین، الصوارم المهرقه و مصائب النواصب دارد.
او قاضی القضاة هند بود و بر اساس مذاهب چهارگانه اهل سنت، فتوا میداد.
یکی از کتابهای مهمی که ایشان تألیف کرد کتاب احقاق الحق به زبان عربی بود.
وی اضافه کرد: این بزرگمرد ایرانی ساکن احمد آباد هند که قاضی نورالله شوشتری نام داشت وقتی این تهمتها را در کتب آنان مشاهده کرد کتاب احقاق الحق را نوشت که در زمان خودش کتابی بزرگ و خطی بود که بعدها آیت الله مرعشی نجفی به مدت چهل سال بر این کتاب ملحقاتی نوشت و این کتاب را بالای سی جلد تقویت کرد.
وقتی مخالفان شیعه این کتاب را دیدند دستور دادند قاضی را دستگیر و زنده زنده در آتش بسوزانند و این کار را انجام دادند.
وی با بیان اینکه علمای زیادی برای انتقال معارف شیعه به آیندگان جان نثار کردند عنوان کرد: امروز نباید به خاطر اشتباه برخی افراد که لباس علما را بردند و به تن کردند زحمات همه علما را زیر سوال برد.
اگر چنین خانهای داشتم قسم میخورم که آن را همانجا به نام تو بزنند، این جوان همانجا عذرخواهی کرد.
آیا درست است که به همه تهمت زده شود؟
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 26 آبان 1403 - 13:53
تولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی گفت: هر موقع شیعه دستورات اهل بیت(ع) را خوب گوش داد و عمل کرد در همه ابعاد زندگی چه دنیوی چه اخروی موفق بوده است.
خلاصه خبر
حتی از پدر و مادر و زن و فرزند و در جامعه همه از همه طلبکار هستند و اگر در جایی کار آنها انجام نشود آن اداره و مسئول را تضعیف میکنند!
در دادگاههای خانواده هم علت اصلی طلاق، طلبکار بودن زن یا شوهر یکدیگر است، اما اگر زن و شوهر معجزه شکر و قدردانی را استفاده کنند زندگیشان گلستان میشود.
تولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی افزود: انسان نباید روحیه طلبکارانه داشته باشد بلکه باید بابت این همه نعم الهی شاکر و باید قدردان باشد؛ هم باید از خداوند که این نعمتها را به او عطا کرده شکرگزاری و قدردانی کند و هم از واسطههای نعمت هم باشد تشکر کند که امام زمان (عج) یکی از واسطه نعمت هستند و بعد از حضرت نیز پدر و مادر و اطرافیان واسطههای نعمت هستند که باید انسان از آنها هم تشکر کند و از معجزه شکرگزاری استفاده کند نه اینکه طلبکار باشد!
ترس جهان سلطه از قرآن و عترت
وی بیان داشت: دشمن برای شکست ما از طریق زن وارد شد و اسلحه دشمن، زنان بودند و با شعار زن، زندگی، آزادی بنیانهای خانواده را سست کرد در صورتی که حضرت فاطمه (س) بحث خانواده و محبت به خانواده را زیاد تأکید میکردند.سقیفه و کربلا توسط خانوادههای متلاشی شده درست شد!
خانواده متلاشی شده جلوی اهل بیت (ع) ایستادند و خدا نکند در چنین خانواده متلاشی شدهای نابغه هم باشد که میشود اشعث و ابن زیاد!
به طور کلی در جبهه حق هر گاه موسی نابغهای دیدید در مقابل فرعون نابغهای هم هست.
امروز هم میگویند از جبهه مقاومت و امام زمان (عج) و ظهور حرفی نزنید!
فضا و رسانه را اول از دشمن بگیرید بعد تبلیغ کنید
چهل سال دشمن همه جور حملهای کرد ولی یک وجب از خاک کشور را ندادیم و عقبه این مقاومت حضرت زهرا (س) است.
اینهایی که مقاومت میکند و در جبهه مقاومت هستند همه زهرایی هستند و گرنه این فضاها و نیش زبانها نمیگذاشت آنها مقاومت کنند.
لزوم تقویت مکتب اهل بیت (ع) و ترس دشمن از آن
مهر | دین و اندیشه، استانها | جمعه، 25 آبان 1403 - 17:29
قم- مرجع عتقلید شیعیان گفت: متأسفانه فرهنگ اندیشه ورزی و تفکر در میان جامعه کم رنگ شده و رسانهها و اربابان آن ها به جای ما تصمیم می گیرند، که نتیجه آن استثمار و اسارت تودههای مردم است.
خلاصه خبر
خداوند متعال آنگاه که مخلوق خود را شایسته و لایق دید برای او کتابی آسمانی فرستاد و راه نجات بشر و پیام خود را در آن قرار داد.
ازینرو لازم است مسئولان محترم نسبت به گسترش فرهنگ کتابخوانی و تسهیل و تأمین لوازم آن مانند رونق بخشی به کتابخانه ها، کنترل قیمت کتب و حمایت از ناشران و اهل کتاب، اهتمام جدی داشته باشند.
این جانب از خداوند متعال توفیقات روزافزون همه اهالی فرهنگ و اندیشه و خدمت گزاران به کتاب و کتاب خوانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم و امیدوارم با تلاش های صورت گرفته، فرهنگ کتابخوانی سبب آشنایی بیشتر مردم و به خصوص جوانان با علم و معارف دینی گردد و بار دیگر از همه مسئولان و دست اندرکاران و شرکتکنندگان محترم این همایش قدردانی می کنم.
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
يا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اكتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ و َطُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ؛
يا على عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آيد.
(من لایحضره الفقیه،ج4،ص369)
حدیث (2) امام على عليه السلام :
أَعقَلُ النّاسِ أَبعَدُهُم عَن كُلِّ دَنيَّةٍ؛
عاقل ترين مردم كسى است كه از همه پَستى ها دورتر باشد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص197)
حدیث (3) امام على عليه السلام :
مَن لَم يُهَذِّب نَفسَهُ لَم يَنتَفِع بِالعَقلِ؛
هر كس خود را تزكيه نكند، از عقل بهره نمى برد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص240)
حدیث (4) امام حسین عليه السلام:
لا يَكمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ؛
عقل جز با پيروى از حق كامل نمى شود.
(بحار الانوار(ط-بیروت)ج75،ص127)
حدیث (5) امام على عليه السلام :
أَفضَلُ النّاسِ عَقلاً أَحسَنُهُم تَقديرا لِمَعاشِهِ وَ أَشَدُّهُمُ اهتِماما بِإِصلاحِ مَعادِهِ؛
عاقل ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر همّت نمايد.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص52)
حدیث (6) امام على عليه السلام :
زكوةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ؛
زكات عقل تحمّل نادانان است.
حضرت امام على عليه السلام:
ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِ القُلُوب وَ ما قَسَتِ القُلُوبُ إلّا لِکَثرَةِ الذُّنوبِ.
چشمها خشک نمی شود مگر به خاطر قساوت قلب و قلبها قساوت پیدا نمی کند مگر به سبب زیادی گناه
وسائل الشیعه ج16 ، ص45
حضرت امام على عليه السلام:
المَواعِظُ صَقالُ النُّفوسِ ، و جَلاءُ القُلوبِ؛
اندرزها صيقل بخش جان ها، و جلا دهنده قلب هاست.
تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص224 ، ح4524