به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 03 فروردین 1404 - 08:30
حجاب، همانطور که خداوند گفته، برای آرامش و امنیت خود ماست، اگر این حقیقت ساده و عقلانی بهدرستی بیان شود، دیگر بیحجابی، نشانهی پیشرفت و روشنفکری نخواهد بود.
خلاصه خبر
آیه ۵۹ سوره احزاب
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ
دارد متاع عفت از چارسو خریدار / بازار خودفروشی این چارسو ندارد
چرا دشمن میتواند با مسئلهای مثل حجاب، جامعه را به تنش بکشاند و دوقطبی ایجاد کند؟
چطور دربارهی حجاب صحبت میکنیم؟
معمولاً میگوئیم: «حجاب را بهخاطر خدا، پیامبر، یا شهدا رعایت کنید.» در این مدل، فواید حجاب برای خود فرد کمرنگ میشود.
اما قرآن چگونه از حجاب سخن میگوید؟
خداوند با زبانی عقلانی و منطقی به منافع حجاب اشاره میکند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ…» ای پیامبر!
این همان هدف شیطانی است که قرآن به ما هشدار میدهد: یا بَنی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما …[۲] شیطان، این دشمن قسم خورده انسان از همان ابتدا برای ضربه زدن به انسان، لباس او را نشانه گرفت تا شرم و حیا را از انسان بگیرد و او را به بدبختی بکشاند.
حجاب، همانطور که خداوند گفته، برای آرامش و امنیت خود ماست.
«وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ »[۳] امتی پیروز است که در آن، مردم به حقوق هم احترام بگذارند.
سوره احزاب، آیه ۵۹
سوره اعراف، آیه ۲۷
سوره بقره، آیه ۱۳۰: فقط کمعقلها از دین الهی رویگردانند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 03 فروردین 1404 - 15:18
زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
خلاصه خبر
سوره احزاب آیه ۵۹
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا
به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
این آیه میفرماید: برای آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهای خود را بپوشانند که زمینهای برای بیحرمتی آنان فراهم نشود.
بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفادهی زنان آن زمان بوده، لیکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمیکردهاند.
لذا سفارش این آیه، نزدیک کردن جِلباب به خود این آیه که فرمان حجاب میدهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفهی حجاب را چنین تبین میکند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
«قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۲- در احکام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست.
«لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
۸- سرچشمهی بسیاری از مزاحمتهای هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست.
حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیفتر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.
حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است.
حجاب به معنا پوشش بیرونی و عفاف به معنا پوشش درونی ، این دو عامل باعث سلامت جامعه است و در صورت نبود این دو موجب به وجود آمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی درجامعه خواهد شد. حجاب به عنوان یک خواسته فطری است که محدود به اسلام نیست. خالق بشر که بر تمای اسرار و رموز آفرینش، عالم خبیر است، زیبایی، امنیت، رشد و تعالی انسان ها به خصوص زن را در عفاف و حجاب دانسته است، آیات نورانی قرآن کریم ضرورت این حکم الهی را به نحو مطلوب تبیین کرده است، مسأله حجاب که یک دستور دینی است از مسائل مهم جامعه ماست و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این مسأله ازآن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود رعایت حجاب نه تنها برای خود زن ارزش آفرین است، بلکه باعث حفظ ارزش های انسانی، جامعه، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب، کاهش چشمگیر مفاسد فردی و اجتماعی، آرامش و پایداری نهاد مقدس خانواده و استیفای نیروی کار در سطح جامعه… است. از آن جا که این موضوع نقش بارزی درکاهش آسیب اجتماعی دارد سعی شده با رویکرد به جایگاه نهاد خانواده نقش آن در پایداری اجتماع ارائه گردد.
واژگان کلیدی: حجاب، عفاف، آرامش، آسیب اجتماعی،سلامت، خانواده.
مقدمه
مقوله بی حجابی امروز به یک معضل کاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلی که فقط برای افراد بیحجاب مشکل ایجاد نمی کند؛ در واقع آسیبهایی که از بیحجابی ناشی میشود، تمام اعضای جامعه در بر میگیرد.حجاب و عفاف که یک دستور دینی است از مسائل مهم و کلیدی جامعه ماست و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است. این مسأله ازآن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود این حکم از آثار، برکات و نقش آفرینی های خاصی برخوردار است و اگر حقیقت این حکم برای انسان ها روشن و آشکار گردد بعید است که فطرت های سالم و خداخواه تسلیم آن نشوند و آن را اطاعت ننمایند. بر همین اساس حجاب و پوشش اسلامی که یکی از اوامر انسان ساز الهی و یکی از احکام حیات بخش اسلام در زندگی طیبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتنی بر نیازها و شرایط روانی او و زمینه ساز پویائی و کمال انسانی فرد و جامعه است.رعایت حجاب نه تنها برای خود زن ارزش می آفریند ، بلکه می تواند خانواده ، اجتماع و … را نیز تحت تاثیر قرار دهد . همان طور که رعایت آن به عنوان یک امر ضروری می تواند مفید باشد، عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی را به همراه دارد. فواید و اثرات رعایت حجاب و پیامدهای آن پاسخی مناسب به این سوال است که چرا حجاب برای زنان ضروری است ؟ نقش آن در کاهش آسیب اجتماعی و استحکام نهاد خانواده چیست؟
آنچه می تواند جامعه ای را از این آسیب ها ی شوم مصون داشته وحفظ کند، ترویج فرهنگ دقیق عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن درجامعه است. این نوشتار به همین منظور انتخاب و تنظیم یافته است. از ارتباط نزدیک حجاب و عفاف، با کاهش آسیب اجتماعی می توان بهره برد. با رعایت حجاب و عفاف از فروپاشی خانوادهها جلوگیری میشود.
شناخت تاثیر حجاب ونقش آن در کاهش آسیب اجتماعی میتواند مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حلهایی به سلامت جامعه کمک نماید.
ضرورت طرح حجاب از جانب مکتب اسلام
«یا ایها النبی، قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ذلـک ادنی ان یعرفن فلایؤذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ای پیامبربه زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسریهای بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسبتر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزندهی مهربان است».1(سورهی احزاب،آیهی 59 )
در این نوشته، برآنیم که آیهی مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برخی از نکات پیرامون آن را که نتیجه ی مطالعهی کتب تفسیری میباشد، به رشتهی تحریر در آوریم.شایستهی یادآوری است که این نوشته، قصد تفسیر آیه را ندارد و تنها به بیان نکات اجمالی آن بسنده میکند،اما پیش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسی گردد.
مفهوم حجاب
حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است.بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن،حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛تا حجاب اسلامی محقق شود.گاهی، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت،نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 16 اسفند 1403 - 17:00
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: نمایش شکوه هنر- صنعت مد و لباس ایران، با همکاری و همراهی همه رویدادهای ملی مد و لباس در دستور کار سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس و دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، ظهر امروز میزبان نمایندگان برگزار کننده رویدادهای ملی مد و لباس کشور بودند.
دکتر محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره فجر مد و لباس، باید به سمتی حرکت کند که جمعبندی مجموع رویدادهای فاخر مد و لباس سراسر کشور باشد که توسط بخش خصوصی در استانهای مختلف، به همت گروههای مختلف و با مفاهیم مختلف برگزار میشود.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر بهار ۱۴۰۴ برگزار میشود.
مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 28 بهمن 1403 - 09:34
نخستین رویداد نوآورانه طراحی و دوخت لباس فرم مدرسه با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین رویداد نوآورانه طراحی و دوخت لباس فرم مدرسه توسط اتحادیه صنف خیاطان تهران و با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار میشود.
ثبت نام در نخستین رویداد نوآورانه طراحی و دوخت لباس فرم مدرسه از طریق نشانی الکترونیکی senfkhayatan.ir امکان پذیر است.
مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 29 بهمن 1403 - 16:29
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در بهار سال ۱۴۰۴ خبر داد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هماندیشی زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۹ بهمن با حضور اهالی رسانههای فعال در حوزه های تخصصی مد و لباس کشور برگزار شد.
در ادامه خبرنگار مهر پیشنهادی مبنی بر برگزاری پیش نشست های جشنواره را در رسانههای مختلف ارائه کرد و گلپایگانی با دعوت از اصحاب رسانه برای ارائه پیشنهادهای خود به دبیرخانه جشنواره برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره مد و لباس فجر از آمادگی برای برگزاری پیش نشستهای جشنواره در رسانههای مختلف خبر داد.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 27 بهمن 1403 - 16:46
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: شناسایی استعدادهای جدید، بهرهبرداری پسینی از فعالیتهای انجام شده و استفاده از ظرفیت مردمی از اهداف سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به شمار میرود.
خلاصه خبر
امید داریم جشنواره سیزدهم مد و لباس فجر امکانی برای بهرهمند شدن از سالها تجربه و مهارت اعضای شورای سیاستگذاری در حوزههای مختلف باشد.
وی افزود: شناسایی استعدادهای جدید، بهرهبرداری پسینی از فعالیتهای انجام شده و استفاده از ظرفیت مردمی از اهداف سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به شمار میرود.
در ادامه قادر آشنا دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن قدردانی از همه افرادی که برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در ادوار مختلف فعالیت کردهاند، گفت: از همه ظرفیتهای زیست بوم مد و لباس کشور در جشنواره پیش رو استفاده شود.
محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: این جشنواره باید محلی برای همافزایی بیشتر جشنوارهها، نمایشگاهها و کنشهای زیست بوم مد و لباس کشور باشد.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 22 بهمن 1403 - 14:24
کتاب «مسئله عفاف» به قلم حجت الاسلام مهدی شجریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی انتشارات طه منتشر شد.
خلاصه خبر
مهدی شجریان، نویسنده این کتاب، فصلی را بهصورت مفصل به تبیین و تشریح تفاوتهای میان حجاب و عفاف اختصاص داده است.
در نگاه بسیاری، عفاف امری زنانه تلقی میشود و مردان مخاطب آن نیستند؛ یا اگر مردان نیز مخاطب عفاف باشند، اهمیت آن برای آنها به مراتب کمتر است و این زنان هستند که باید بهصورت ویژه اهل عفت باشند.
به اعتقاد او، عفاف نه امری زنانه و نه مردانه، بلکه یک فضیلت اخلاقی انسانی و فراجنسیتی است.