اصول دین. توحید
مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 27 دی 1403 - 10:30
عمل اُمّ داوود مهمترین اعمال روز نیمه رجب است و برای برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمکاران بسیار مؤثّر است.
خلاصه خبر
صَدَقَ اللّٰهُ الْعَظِیمُ الَّذِی لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ذُوالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ، الرَّحْمٰنُ الرَّحِیمُ، الْحَلِیمُ الْکَرِیمُ، الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ، الْبَصِیرُ الْخَبِیرُ، ﴿شَهِدَ اللّٰهُ أَنَّهُ لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَالْمَلائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لَا إِلٰهَ إِلّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ﴾، وَبَلَّغَتْ رُسُلُهُ الْکِرامُ وَأَنَا عَلَیٰ ذٰلِکَ مِنَ الشَّاهِدِینَ؛
اللّٰهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ، وَلَکَ الْمَجْدُ، وَلَکَ الْعِزُّ، وَلَکَ الْفَخْرُ، وَلَکَ الْقَهْرُ، ولَکَ النِّعْمَةُ، وَلَکَ الْعَظَمَةُ، وَلَکَ الرَّحْمَةُ، وَلَکَ الْمَهابَةُ، وَلَکَ السُّلْطانُ، وَلَکَ الْبَهاءُ، وَلَکَ الامْتِنانُ، وَلَکَ التَّسْبِیحُ، وَلَکَ التَّقْدِیسُ، وَلَکَ التَّهْلِیلُ، وَلَکَ التَّکْبِیرُ، وَلَکَ مَا یُریٰ، وَلَکَ مَا لا یُریٰ، وَلَکَ مَا فَوْقَ السَّماواتِ الْعُلیٰ، وَلَکَ مَا تَحْتَ الثَّریٰ، وَلَکَ الْأَرَضُونَ السُّفْلیٰ، وَلَکَ الْآخِرَةُ وَالْأُولیٰ، وَلَکَ مَا تَرْضیٰ بِهِ مِنَ الثَّناءِ وَالْحَمْدِ وَالشُّکْرِ وَالنَّعْماءِ.
بر جبرئیل درود فرست، آن فرشته امین بر وحیات و نیرومند بر انجام فرمانت و فرمانبردار در آسمانها و جایگاههای کراماتت، حمل کننده کلماتت، یاور پیامبرانت، نابود کننده دشمنانت؛ خدایا، بر میکائیل درود فرست آن فرشته رحمتت، آفریدهای برای نمایش رأفتت و آمرزشخواه و یاور اهل طاعتت،
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ إِسْرافِیلَ حامِلِ عَرْشِکَ، وَصاحِبِ الصُّوْرِ الْمُنْتَظِرِ لِأَمْرِکَ، الْوَجِلِ الْمُشْفِقِ مِنْ خِیفَتِکَ.
بر اسرافیل درود فرست، آن فرشته حملکننده عرشت و صاحب صور (شیپور) قیامت، آن چشم به راه فرمانت، اندیشناک و بیمناک از هراست، خدایا درود فرست بر حاملان عرش، آن حاملان پاک نهاد و بر سفیران بزرگوار، آن نیکان پاکیزه و بر فرشتگانت آن بزرگواران نویسنده اعمال بندگان و بر فرشتگان بهشت و گماشتگان بر دوزخ و فرشته مرگ و یارانش، ای صاحب عظمت و رأفت و محبت،
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ أُمِّنا حَوّاءَ، الْمُطَهَّرَةِ مِنَ الرِّجْسِ، الْمُصَفَّاةِ مِنَ الدَّنَسِ، الْمُفَضَّلَةِ مِنَ الْإِنْسِ، الْمُتَرَدِّدَةِ بَیْنَ مَحالِّ الْقُدْسِ؛
درود فرست بر پدرمان آدم، پدیده آفرینشت که او را گرامی داشتی با سجده فرشتگانت و بهشت را به او بخشیدی، خدایا!
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ هابِیلَ وَشَیْثٍ وَ إِدْرِیسَ وَنُوحٍ وَهُودٍ وَصالِحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَیَعْقُوبَ وَیُوسُفَ وَالْأَسْباطِ وَلُوطٍ وَشُعَیْبٍ وَأَیُّوْبَ وَمُوسیٰ وَهارُونَ وَیُوشَعَ وَمِیشا وَالْخِضْرِ وَذِی الْقَرْنَیْنِ وَیُونُسَ وَ إِلْیاسَ وَالْیَسَعَ وَذِی الْکِفْلِ وَطالُوتَ وَداوُدَ وَسُلَیْمانَ وَزَکَرِیَّا وَشَعْیا وَیَحْییٰ وَتُورَخَ وَمَتّی وَ إِرْمِیا وَحَیْقُوقَ وَدانِیالَ وَعُزَیْرٍ وَعِیسیٰ وَشَمْعُونَ وَجِرْجِیسَ وَالْحَوارِیِّینَ وَالْأَتْباعِ وَخالِدٍ وَحَنْظَلَةَ وَلُقْمانَ؛
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و بر محمّد و خاندان محمّد رحمت فرست و بر محمّد و خاندان محمّد برکت فرست، آنچنانکه درود و رحمت و برکت بر ابراهیم و خاندان ابراهیم فرستادی، بهحقیقت تویی ستوده و بزرگوار، خدایا!
درود فرست بر جانشینان و سعادتمندان و شهیدان و امامان هدایتگر؛
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَی الْأَبْدالِ وَالْأَوْتادِ وَالسُّیَّاحِ وَالْعُبَّادِ وَالْمُخْلِصِینَ وَالزُّهَّادِ وَأَهْلِ الْجِدِّ وَالاجْتِهادِ، وَاخْصُصْ مُحَمَّداً وَأَهْلَ بَیْتِهِ بِأَفْضَلِ صَلَواتِکَ، وَأَجْزَلِ کَراماتِکَ، وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ مِنِّی تَحِیَّةً وَسَلاماً، وَزِدْهُ فَضْلاً وَشَرَفاً وَکَرَماً حَتّیٰ تُبَلِّغَهُ أَعْلیٰ دَرَجاتِ أَهْلِ الشَّرَفِ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالْمُرْسَلِینَ وَالْأَفاضِلِ الْمُقَرَّبِینَ،
اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَیٰ مَنْ سَمَّیْتُ وَمَنْ لَمْ أُسَمِّ مِنْ مَلائِکَتِکَ وَأَنْبِیائِکَ وَرُسُلِکَ وَأَهْلِ طاعَتِکَ، وَأَوْصِلْ صَلَواتِی إِلَیْهِمْ وَ إِلیٰ أَرْواحِهِمْ وَاجْعَلْهُمْ إِخْوانِی فِیکَ، وَأَعْوانِی عَلَیٰ دُعائِکَ.
اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْتَشْفِعُ بِکَ إِلَیْکَ، وَبِکَرَمِکَ إِلیٰ کَرَمِکَ، وَبِجُودِکَ إِلیٰ جُودِکَ، وَبِرَحْمَتِکَ إِلیٰ رَحْمَتِکَ، وَبِأَهْلِ طاعَتِکَ إِلَیْکَ؛ وَأَسْأَلُک اللّٰهُمَّ بِکُلِّ ما سَأَلَکَ بِهِ أَحَدٌ مِنْهُمْ مِنْ مَسْأَلَةٍ شَرِیفَةٍ غَیْرِ مَرْدُودَةٍ، وَبِما دَعَوْکَ بِهِ مِنْ دَعْوَةٍ مُجابَةٍ غَیْرِ مُخَیَّبَةٍ،
وساطت میخواهم از تو بهسوی تو و از کرمت بهسوی کرمت و از جودت بهسوی جودت و از رحمتت بهسوی رحمتت و از اهل طاعتت به سویت؛ و از تو میخواهم همۀ آنچه را که یکی از بندگان شایستهات از تو درخواست کرده، درخواست برتری افزایی که مردود نشده و میخوانمت به آنچه تو را بدان خواندهاند، خواندنی که اجابت شده و به نومیدی نرسیده،
ای خدای من و آقای من، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و بر محمّد و خاندان محمّد رحمت فرست و بر محمّد و خاندان محمّد برکت فرست، آنچنانکه درود و برکت و رحمت خویش را بر ابراهیم و خاندان ابراهیم فرستادی، به یقین که ستوده و بزرگواری و رحمت آر بر خواری و نداری و تهیدستی من و بر تک بودن و تنهایی و فروتنی من در برابرت و بر اعتمادم بر تو و زاریام به درگاهت؛
اللّٰهُمَّ وَأَسْأَلُک بِأَنَّکَ مَلِیکٌ وَأَنَّکَ مَا تَشاءُ مِنْ أَمْرٍ یَکُونُ، وَأَنَّکَ عَلَیٰ مَا تَشاءُ قَدِیرٌ.
یَا مَنْ وَهَبَ لِآدَمَ شَیْثاً، وَلِإِ بْراهِیمَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ، وَیَا مَنْ رَدَّ یُوسُفَ عَلَیٰ یَعْقُوبَ، وَیا مَنْ کَشَفَ بَعْدَ الْبَلاءِ ضُرَّ أَیُّوْبَ، یَا رادَّ مُوسیٰ عَلَیٰ أُمِّهِ، وَزائِدَ الْخِضْرِ فِی عِلْمِهِ، وَیا مَنْ وَهَبَ لِداوُدَ سُلَیْمانَ، وَلِزَکَرِیَّا یَحْییٰ، وَ لِمَرْیَمَ عِیسیٰ، یَا حافِظَ بِنْتِ شُعَیْبٍ، وَیا کافِلَ وَلَدِ أُمِّ مُوسیٰ أَسْأَلُک أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی کُلَّها، وَتُجِیرَنِی مِنْ عَذابِکَ، وَتُوجِبَ لِی رِضْوانَکَ وَأَمانَکَ وَ إِحْسانَکَ وَغُفْرانَکَ وَجِنانَکَ.
برای تو سجده کردم و به تو ایمان آوردم، پس رحمت آور بر خواریام و تنگدستیام و کوششم و زاریام و درماندگیام و نیازم به سویت ای پروردگار من.
مهر | استانها | چهارشنبه، 26 دی 1403 - 16:00
قم- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تشکیل جامعه اسلامی دال بر تبعیت از ولایت و امامت دارد و یکی از مهمترین حکمت های اعتکاف پرورش جامعه مسلم است.
خلاصه خبر
وی ابراز کرد: تشکیل جامعه اسلامی که به تمدن اسلامی منتهی میشود، دال بر تبعیت از ولایت و امامت دارد و امامت به این تعبیر مرکز و هسته اصلی جامعه اسلامی تلقی میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خط حاصل از امامت و ظلم، تاریخ را به دو نیمه تقسیم کرده و تاریخ گواهی میدهد، هر گروهی که از امامت تبعیت کرده باشد، بر موانع فائق شده است.
وی با بیان اینکه تمام عبادات باید به امامت اقتدا پیدا کند و بایستی نص بر ولایت داشته باشد، عنوان کرد: اگر فرمان خداوند با تبعیت از امامت تحقق پیدا نکند، قطع به یقین این امر فرمان خداوند نیست.
مهر | دین و اندیشه، استانها | چهارشنبه، 26 دی 1403 - 16:00
قم- مفسر قرآن کریم گفت: اعتکاف صرفا برای دعا و خلوت کردن با خداوند نیست، بلکه فرصت مغتمی برای رشد اجتماعی و معنوی انسان در تمام ابعاد است.
خلاصه خبر
مفسر قرآن کریم بیان کرد: مسلمانان نباید به دلیل عدم استجابت دعاهایشان از یاد خداوند اجتناب کنند، زیرا عدم استجابت دعا مصلحتهایی دارد که خداوند از این اسرار آگاهی دارد.
حجت الاسلام قرائتی گفت: مسلمان به دلیل عدم استجابت دعایش نباید ناراحت و اندوهگین شود و از ذکر خداوند روی گردان شود، چه بسا باید به بندگی خود تداوم ببخشد و خدا را خیر خواه خود بداند.
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: اعتکاف صرفاً برای دعا و خلوت کردن با خداوند نیست، بلکه فرصت مغتمی برای رشد اجتماعی و معنوی انسان در تمام ابعاد است.
مهر | استانها | چهارشنبه، 26 دی 1403 - 00:06
اهواز - نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، اعتکاف را عبادتی دانست که انسان را به سوی کمال و نزدیک شدن به خداوند سوق میدهد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد شامگاه سهشنبه در جمع افراد معتکف در یکی از مساجد اهواز با اشاره به آیه قرآن کریم، اعتکاف را عبادتی دانست که انسان را به سوی کمال و نزدیکی به خداوند سوق میدهد.
امام جمعه اهواز با حضور در مساجد میزبان معتکفان، از نزدیک در جریان حال و هوای معنوی این مراسم قرار گرفت و به بیان احکام و مطالب معنوی پرداخت.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 دی 1403 - 16:30
جلد اول کتاب «امید ناب؛ شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی» توسط انتشارات سروش به چاپ چهارم رسید.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، جلد اول کتاب «امید ناب؛ شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی» شامل مجموعه سخنرانیهای آیتالله علی احمدیمیانجی بهتازگی توسط انتشارات سروش به چاپ چهارم رسیده است.
«امید ناب؛ شرح فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی» شامل متن سخنرانیهای آیتالله احمدیمیانجی در شرح و تفسیر ایندعای امام علی بن الحسین (ع) است.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 29 آذر 1403 - 08:58
مراتب عالیه ارزشهای اخلاقی همه به توحید برمیگردد، اگر روح توحید در آن نباشد ارزشهای اخلاقی دینی در حدّ ارزشهای اخلاقی سکولار تنزّل میکند.
خلاصه خبر
بروز ایمان نیز در این ساحتها چیزی نیست جز تقوا.
در این راستا حضرت علی (ع) میفرماید: «اعیونی بورع واجتهاد و سداد» سعی کنید تقوا و ورع داشته باشید.
قال مولانا امیرالمؤمنین؛ صلوات الله و سلامه علیه فی وصف شیعته: «… قَانِعٌ بِالَّذِی قُدِّرَ لَهُ؛ لَا یَجْمَحُ بِهِ الْغَیْظُ، وَ لَا یَغْلِبُهُ الْهَوَی، وَ لَا یَقْهَرُهُ الشُّح…»: به آنچه برایش مقدَّر شده قانع است.
خشم، شهوت و بخل، سه ریشه مفاسد
سایر اوصاف از فروع این مطلب است، از جمله سه وصف أخیر: لَا یَجْمَحُ بِهِ الْغَیْظُ، وَ لَا یَغْلِبُهُ الْهَوَی، وَ لَا یَقْهَرُهُ الشُّح.
شحّ یک بخل ثابت درونی و عمیق است.
قرآن کریم در دو آیه، تعبیر عجیبی دارد: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون» کسانی رستگار هستند که از بخل نجات پیدا کرده باشند.
دلش نمیخواهد مالش را خرج کند و یا به کسی بدهد.
ویژگی مفهوم قناعت این است که مورد آن فقط نعمتهاست، اما در مورد مصیبتها، مفهوم صبر بکار میرود.
مقصود از «الّذِی قُدِّرَ لَه»؛ نعمتهایی است که خدا برایش مقدَّر کرده است.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است
اللّٰهُمَّ يَا مَلاذَ اللَّائِذِينَ، وَيَا مَعَاذَ الْعَائِذِينَ، وَيَا مُنْجِىَ الْهَالِكِينَ، وَيَا عَاصِمَ الْبَائِسِينَ، وَيَا رَاحِمَ الْمَساكِينِ، وَيَا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّينَ، وَيَا كَنْزَ الْمُفْتَقِرِينَ، وَيَا جابِرَ الْمُنْكَسِرِينَ ، وَيَا مَأْوَى الْمُنْقَطِعِينَ، وَيَا نَاصِرَ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَا مُجِيرَ الْخائِفِينَ، وَيَا مُغِيثَ الْمَكْرُوبِينَ، وَيَا حِصْنَ اللَّاجِينَ، إِنْ لَمْ أَعُذْ بِعِزَّتِكَ فَبِمَنْ أَعُوذُ ؟ وَ إِنْ لَمْ أَلُذْ بِقُدْرَتِكَ فَبِمَنْ أَلُوذُ ؟
خدایا، ای پشتیبان پناهجویان و ای پناه پناهندگان و ای رهایی بخش هلاک شدگان و ای نگهدار بینوایان و ای مهرورز بیچیزان و ای اجابت کننده درماندگان و ای گنجینه تهیدستان و ای جبران کننده شکست خوردگان و ای جایگاه آوارگان و ای یاور ناتوانشمردگان و ای پناهدهنده ترسیدگان و ای غمگسار غمزدگان و ای دژ پناهندگان، اگر به عزّتت پناه نیاورم پس به که پناه برم و اگر به قدرتت پناهنده نشوم، به که پناهنده شوم؟ گناهان وادارم ساخته که به دامان گذشتت چنگ زنم و خطاها محتاجم کرده که از تو خواهم، درهای چشمپوشیات را بر من بگشایی؛
ای كه بر سنگلاخ زندگی دستم را گرفتی تا بر تيك تاك زمان پردۀ افكارم را پهن نمايم و چون سايبانی به پهنای آسمان شكوفه های باغ بهاران را از سوزش آفتاب در امان دارم، لطافت گلبرگهايم را در وزيدن نسيم محبّت بر شبنم عاطفه از تبّسم دوستی تو دارم و بر جريان رودی كه به دريای عشق وصل می شود، دستان پر از شكوفه وجودرا، با دلی پر تپش نثار قدومت می نمايم، تا رويش جوانه های مهر را هميشه در سايبان لطف تو داشته باشم.
خدايا زيبايی با تو شروع شد و راه يافتگان با ياد تو سر بلند نمايند و زيبا سروش شوند، آنانکه زيبا نگريستند و زيبا زيستند و زيبا ره يافتند و بر عرش زيبائيها آن همه خوبی و زيبائی را در تو ديدند. آن همه گفتنيها با تو جلا يافت و آن همه رفتار به زيور خواست تو زيبنده گشت و اين همه يعنی با همۀ خوبيها آميختن و با همۀ شوكت نشست و برخاست كردن و بر درگاه تو سجده كردن، ای خدای مهربان، تو به وادی انسانها شكوه اوج گرفتن بخشيدی.
پس ای خداوند بخشندۀ مهربان بر همۀ بندگانت روزی حلال ارزانی دار و آنان را بندگانی شاكر و ساعی قرار ده، تا تلاش نمايند و نعمتهای فراوان تو را در راه اعتلای انسانيت صرف نمايند.