با سلام
بخش خانواده در اسلام به مسائل خانواده در اسلام می پردازد. به بخش خانواده در اسلام خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 30 آبان 1403 - 16:10
گفتن اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ او سنتی است که پیامبر(ص) آن را انجام می دادند و این کار را به پیروانشان نیز سفارش می کردند.
خلاصه خبر
بنابراین بهکارگیری این دستورالعمل در راستای فضاسازی برای تربیت دینی فرزند مورد ارزیابی قرار میگیرد.والدین مسلمان میخواهند مطمئن شوند که کودک بر اساس ارزشهای اسلامی تربیت میشود.
یک حدیث ثابت میکند که گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد پسر یا دختر، سنت است.
گفتن اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ او سنتی است که پیامبر (ص) آن را انجام میدادند و این کار را به پیروانشان نیز سفارش میکردند.بر اساس روایتهای اسلامی، یکی از مهمترین آثار خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد، این است که شیطان را از وجود او دور میکند.
امروزه بسیاری از دانشمندان بر این باورند که مغز کودک صداهای بسیار زیادی را که در پیرامونش ایجاد میشود، ضبط میکند و به تدریج کلمات را از هم تفکیک و جدا مینماید، او هنگامی که شاهد سخن گفتن پدر، مادر، برادران و خواهران خود میباشد، مثل این است که به خود میگوید اینکار بزرگترها بسیار مفید است.
چنانکه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: «اگر کسی در اولین روز تولد نوزاد، در گوش راست و چپ وی اذان و اقامه بگوید، آن نوزاد از دستبردهای شیطان مصون خواهد بود»
مادر گفت: نه، حضرت فرمودند: اگر دیدید نوزاد یا کودکی خیلی آشوب زده و بی قرار است، در گوش راست و چپ او اذان بگویید!
امام على عليه السلام :
رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ؛
دورى از تجمّلات دنيا ميوه عقل است.
(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص241)
با سلام محصولات راه روشن را در زمینه فردی و اجتماعی و اعتقادی در زمینه های شناخت فردی و اجتماعی مناسب و در راستای بخش خانواده در اسلام منظرگاه فرهنگیار یافتم، بدین جهت این سایت را به شما معرفی می نمایم. مدیریت فرهنگیار
حضرت امام علی علیه السلام:
في وَصيَّتِهِ لابنِهِ وهُو يَعِظُهُ: أحيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ؛
در مـقام انـدرز بـه فـرزند خود : قلبت را بـا اندرز زنده گردان.
نهج البلاغة(صبحی صالح) نامه 31 ، ص 392
امام على عليه السلام :
أَكْلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِيفِ وَ هُوَ يُطَيِّبُ الْمَعِدَةَ وَ يُذَكِّي الْفُؤَادَ وَ يُشَجِّعُ الْجَبَانَ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد
خوردن به،قوه ای برای قلب ضعیف ، معده را پاك، ترسو را شجاع و فرزند را زيبا مى كند.
تحف العقول ص101
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 20 آبان 1403 - 15:29
همایش علمی تخصصی «حق بر سلامت جنین» ۸ آذر ماه در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار میشود.
خلاصه خبر
در این همایش که با حضور آیتالله فاضل لنکرانی؛ رئیس مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار (ع) برگزار میشود، حجج اسلام سیدطه مرقاتی خوئی؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمدعلی قاسمی؛ معاون پژوهش مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار (ع) و مدیر گروه فقه پزشکی، حمید ستوده؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.
همچنین محمود عباسی؛ رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن حقوق پزشکی، محمدمهدی مقدادی؛ دانشیار دانشگاه مفید و دبیر علمی همایش، سعید نظری توکلی؛ استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در این همایش سخنرانی خواهند کرد.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 19 آبان 1403 - 15:12
درس اخلاق آیتالله العظمی سبحانی برای طلاب و خانوادههای آنها در مؤسسه امام صادق (ع) پردیسان برگزار شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله العظمی جعفر سبحانی در این درس اخلاق اظهار کرد: خدای متعال فرمودند «لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ» و هرگز به تکبّر و ناز از مردم (اهل نیاز) رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر قدم بر مدار، که خدا هرگز مردم متکبر خودستا را دوست نمیدارد.
آیت الله سبحانی ادامه داد: انسان متکبر برای برتری و بزرگ طلبی دو نوع ظلم چون ظلم نفس و دیگران کرده است و ظلم است چون دیگران را تحقیر میکند.
لقمان به فرزند خود نصیحت میکند، ای پسرم «لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً»، هرگز به تکبّر و ناز از مردم (اهل نیاز) رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر قدم بر مدار، «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً موقع» راه رفتن متکبرانه راه نرو.
وی اظهار کرد: برای رهایی از این دو ظلم نیازمند استاد هستیم تا آرام آرام زمینه خلاصی از دو ظلم را فراهم کند و به ما تعلیم دهد.
گاهی تکبر در برابر خدا است.
آیتالله سبحانی گفت: أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ قَالَ أَنَا أُحْیِی وَأُمِیتُ قَالَ إِبْرَاهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ آیا به آن کس (نمرود) ننگریستهای که با ابراهیم دربارۀ [وجود] پروردگارش [به این خاطر] که خدا پادشاهی را به او داده بحث و جدل نمود؟
خدا را قبول داشتند ولی رب و مدیریت خدا را از آن خود میدانستند.
این یعنی مقام جای خودش را دارد و این عمل و کار حضرت با وجود مقام امامت، نوعی تواضع است.
این همان تواضع است، کسی را به عنوان مسئولیت انتخاب کنند ولی بگوید کسی دیگر از من قویتر است.
کلید علوم در دست خدا است.
قرآن کريم :
كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحا؛[سوره مؤمنون، آيه ۵۱]
از غذاهاى پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد.
۱ امام على عليه السلام:كُلُوا التُّفّاحَ فَاِنَّهُ يَدْبَغُ المَعِدَةَ؛
سيب بخوريد، چرا كه معده را پاك مى كند.[كافى، ج ۶، ص ۳۵۷، ح ۱۱]
۲ پيامبر صلي الله عليه و آله:يا عَلىُّ عَلَيْكَ بِالْعَدَسِ فَإِنَّهُ مُبارَكٌ مُقَدَّسٌ وَ هُوَ يُرِقُّ الْقَلْبَ وَ يُكْثِرُالدَّمْعَةَ وَ إِنَّهُ بارَكَ عَلَيْهِ سَبْعونَ نَبيّا؛
اى على تو را به خوردن عدس سفارش مى كنم، زيرا مبارك و پاك است، و باعثدل نازكى و فراوانى اشك مى شود و هفتاد پيامبر براى آن بركت طلب كردند.[وسائل الشيعه، ج ۱۷، ص ۱۰۰، ح ۹۳]
۳ امام صادق عليه السلام:اَ لْكُمَّثرى يَدْبَغُ الْمَعِدَةَ وَ يُقَوّيها، هُوَ وَ السَّفَرجَلُ سَواءٌ، وَ هُوَ عَلَىالشِّبَعِ اَ نْـفَعُ مِنْهُ عَلَى الرِّيقِ وَ مَنْ اَصابَهُ طَخاءٌ فَـلْيَأكُـلْهُ ـ يَعنى عَلَى الطَّعامِ ؛
گلابى، معده را پاك و تقويت مى كند و بِه هم مثل گلابى است. خوردنش روى غذاسودمندتر است تا ناشتا. هر كس احساس سنگينى مى كند، آن را روى غذا بخورد.[كافى، ج ۶، ص ۳۵۸، ح ۲]
۴ امام صادق عليه السلام:كُلُوا الرُّمّانَ بِشَحْمِهِ، فَاِنَّهُ يَدْبَغُ الْمَعِدَةَ وَ يَزيدُ فِى الذِّهْنِ؛
انار را با پيه اش بخوريد، چرا كه معده را پاك مى كند و مايه رشد ذهن مى شود.